Uitkering bij ziekte

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Team Houten

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Juridisch Loket Utrecht

Bezoekadres
Catharijnesingel 55
3511 GD Utrecht

Telefoonnummer
0900 80 20

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Nationale Ombudsman

Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.

Sociaal Team Houten

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Sociaal ombudsfunctionaris

De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.

Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Nationale Ombudsman

Telefoonnummer
0800 33 55 555


Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.

Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij Werk en Inkomen Lekstroom of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.

Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij Werk en Inkomen Lekstroom of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.

Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl. Of kijk voor meer informatie op Werk en Inkomen Lekstroom.

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Postadres WIL-klanten:
Antwoordnummer 2568
3430 VB Nieuwegein


Postadres bedrijven:
Postbus 2708
3430 GC Nieuwegein

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@WIL-Lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

UWV - vrijwilligerswerk met een uitkering

Belastingdienst - vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk.nl - vergoedingen voor vrijwilligers


Als u een vaste baan heeft, betaalt uw werkgever uw salaris door tot uw contract afloopt. Maar niet langer dan 2 jaar. Bent u na 2 jaar nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.

Bent u ziek maar heeft u geen vaste baan? Misschien heeft u recht op een Ziektewet-uitkering. U vraagt deze aan bij UWV. Na 2 jaar stopt uw Ziektewet-uitkering. Bent u nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.

Wajong is een uitkering voor mensen die op jonge leeftijd een ziekte of handicap kregen. En daardoor minder mogelijkheden hebben om te werken.

Kijk op de website van UWV voor informatie over WIA, Ziektewet en Wajong.

Hebt u juridische vragen? Kijk op de website van het Juridisch Loket.

UWV - WIA

Website
UWV - WIA

UWV - Ziektewet

UWV - Wajong


Geef het op tijd door aan de instantie waar u de uitkering van krijgt. Doet u dit niet? Dan krijgt u een boete. Ook kan het gevolgen hebben voor uw uitkering.

Krijgt u bijstand en verhuist u naar een andere gemeente? De bijstand die u ontving van uw oude gemeente stopt dan. U moet opnieuw bijstand aanvragen in uw nieuwe gemeente.

Kijk op de websites van Werk en Inkomen Lekstroom en UWV hoe u een wijziging moet doorgeven.

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) - wijzigingen doorgeven

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.30 - 17.00 uur

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@wil-lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

UWV - Wijzigingen doorgeven