Jeugdhulp regelen

Via de gemeente kan uw kind jeugdhulp krijgen als dat nodig is. Bijvoorbeeld hulp aan huis bij problemen in het gezin. Of als uw kind spijbelt of depressief is. Jeugdhulp krijgt uw kind thuis, op school of bij een zorgverlener.

Denkt u dat uw kind jeugdhulp nodig heeft? Vraag dan een gesprek aan met het Sociaal Team Houten. Neem contact op voor meer informatie.

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 22 50.


In een gesprek met het Sociaal Team kijkt u samen of uw kind jeugdhulp nodig heeft. En welke vorm van jeugdhulp. Bijvoorbeeld hulp aan huis bij problemen in het gezin. Of als uw kind spijbelt of depressief is. Jeugdhulp krijgt uw kind thuis, op school of bij een zorgverlener.

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 22 50.


Geld voor jeugdhulp komt van de gemeente. Dit kan op 2 manieren:

  • Zorg in natura: de gemeente regelt de zorg voor uw kind en betaalt de zorgverlener.
  • Persoonsgebonden budget (pgb): u krijgt geld waarmee u zelf de zorg voor uw kind inkoopt. U vraagt het pgb aan bij de gemeente. De gemeente beslist of u het geld krijgt.

Het Sociaal Team Houten, uw huisarts of de jeugdarts van uw kind kunnen uw kind verwijzen naar jeugdhulp. Zij gaan met u in gesprek over wat nodig is. Neem voor meer informatie contact op met het Sociaal Team, uw huisarts of de jeugdarts (CJG) van uw kind.

Centrum voor Jeugd en Gezin Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

E-mailadres
info@cjghouten.nl

Telefoonnummer
06 46 00 07 75

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 22 50.

Sociaal Team Houten - ZIN en PGB

Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. U kunt bellen of zonder afspraak binnenlopen bij het gemeentehuis.

Telefoonnummer
030 639 26 11

Regelhulp - pgb voor jeugdhulp


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Loket Houten

Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 12.00 uur

Bezoekadres
Onderdoor 25
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 26 11

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Regelhulp - cliëntondersteuning


De vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtbureau Jeugdhulp (AKJ) helpt u bij vragen of klachten. De hulp is altijd gratis.

De vertrouwenspersoon:

  • geeft informatie en advies
  • geeft antwoord op vragen en legt uit hoe de hulpverlening werkt
  • vertelt over de rechten en keuzes die u heeft
  • gaat samen met u op zoek naar oplossingen bij problemen in de hulpverlening
  • kan helpen met het schrijven van een klachtenbrief of meegaan naar gesprekken

De sociaal ombudsfunctionaris kan u ook helpen bij uw klachten over de jeugdhulp. Deze functionaris luistert naar uw verhaal en probeert er samen met u en het Sociaal Team uit te komen. De sociaal ombudsfunctionaris is onpartijdig.

Sociaal ombudsfunctionaris

De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp. Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

AKJ - vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Vragen of klachten over jeugdhulp? Bel, mail of chat online met een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Ondersteuning is gratis. Chat open: ma t/m do 16.00 - 20.00 uur en vrijdag 15.00 - 17.00 uur (zie chatbutton op de website)

Website
www.akj.nl

E-mailadres
info@akj.nl

Telefoonnummer
088 555 10 00


In het dossier jeugdhulp van uw kind vindt u:

  • gegevens van uw kind (adres, geboortedatum, verzekering)
  • informatie over de hulp die uw kind nodig heeft
  • informatie over de behandeling
  • brieven, plannen en besluiten, bijvoorbeeld van de kinderrechter

Wilt u het dossier van uw kind inzien? Vraag om inzage bij de hulpverlener van uw kind. Of de organisatie die het dossier bewaart.